Toyota Professional Bielsko-Biała - Wymienny kartridż wodorowy | Toyota i Woven Planet
7 czerwca 2022

Wymienny kartridż wodorowy

Nowy pomysł na przenośne źródło energii Toyoty i Woven Planet

Toyota wraz z należącą do niej spółką Woven Planet Holdings opracowała prototyp przenośnego kartridża wodorowego. Urządzenie ułatwi korzystanie z energii wodorowej w wielu różnych sytuacjach. Prototypowy kartridż zostanie przetestowany w inteligentnym mieście przyszłości Woven City.

Zbiorniki wodoru jak powerbanki

Toyota i Woven Planet opracowały wodorowy kartridż – wygodne, przenośne źródło energii. Dzięki temu rozwiązaniu wodór można dostarczyć w dowolne miejsce, nie wykorzystując przy tym rur przesyłowych. Co więcej, kartridż ten można łatwo wymieniać i szybko ładować.

Prototyp ma długość 40 cm i średnicę 18 cm, a jego docelowa waga to 5 kg. Toyota przewiduje, że zbiornik pomieści tyle wodoru, aby typowy moduł ogniw paliwowych mógł wygenerować dość prądu do zasilania domowej kuchenki mikrofalowej przez 3–4 h.

Toyota planuje opracować zbiorniki o różnych wymiarach, aby zapewnić użytkownikom jak najszersze możliwości stosowania tej technologii na co dzień. Do korzystania z wodorowych kartridżów potrzebna będzie niewielka infrastruktura. Pozwoli ona zaspokoić potrzeby energetyczne mieszkańców oddalonych terenów pozbawionych sieci przesyłowej. Będzie ją można wykorzystywać podczas wyjazdów i wydarzeń plenerowych czy w razie przerw w dostawach prądu.

Po raz pierwszy prototyp przenośnego kartridża wodorowego został zaprezentowany na torze Fuji Speedway podczas drugiej rundy japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu 2022.

Testy wodorowych kartridży w Woven City

Toyota i Woven Planet nawiązały też współpracę z firmą ENEOS, japońskim producentem energii. Głównym celem tej kooperacji jest zbudowanie kompleksowego łańcucha dostaw wodoru, przyspieszenie i uproszczenie jego produkcji, transportu i codziennego użytkowania. Na etapie testowania wodorowych kartridży partnerzy skupią się na zaspokojeniu potrzeb energetycznych mieszkańców Woven City i okolicznych społeczności.

Woven City to prototypowe, eksperymentalne miasto, budowane przez Woven Planet w Susono City w prefekturze Shizuoka. Osiedle będzie służyło do opracowywania i testowania w rzeczywistych warunkach wielu różnych technologii i przyszłościowych rozwiązań – zarówno przez zespoły R&D Toyoty, jak i niezależnych naukowców.

W Woven City zostaną przetestowane różne zastosowania kartridży wodorowych. Wraz z naukowcami, wynalazcami oraz mieszkańcami prototypowego miasta i okolicznych miejscowości inżynierowie Toyoty i Woven Planet będą poszukiwali kolejnych praktycznych pomysłów na wykorzystywanie wodorowych kartridży. Pracom rozwojowym będą poddawane także same zbiorniki, aby stawały się coraz bardziej pojemne, wydajne i łatwe w użyciu.

Toyota i Woven Planet dążą do opracowania najlepszych praktyk w zakresie włączania czystej energii wodorowej do codziennego życia. Ostatecznym celem projektu jest zaproponowanie rozwiązania, które ułatwi osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Dążąc do neutralności klimatycznej

W technologii wodorowej Toyota widzi narzędzie do osiągnięcia neutralności klimatycznej, zapewniające klientom wygodę i przystępne koszty, a producentom opłacalność. Używanie wodoru nie wiąże się z emisją CO2 a jeśli gaz ten jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii (takich jak wiatr czy energia słoneczna), stanowi przyjazne dla środowiska paliwo o zerowej emisyjności w całym cyklu życia.

Obecnie większość wodoru jest wytwarzana z paliw kopalnych i wykorzystywana do celów przemysłowych, takich jak produkcja nawozów czy rafinacja ropy naftowej. Aby wykorzystać ten gaz jako źródło energii w naszych domach i w życiu codziennym, technologia wodorowa i związana z nią infrastruktura musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa i być dostosowana do nowych warunków. W przyszłości produkcja wodoru zostanie przestawiona głównie na bezemisyjne metody, oparte na energii odnawialnej, a zakres jego wykorzystywania obejmie wszystkie główne gałęzie gospodarki, w tym transport i energetykę.

W ramach japońskiej strategii energetycznej rząd tego kraju wspiera wiele różnych programów badań i rozwoju nad zastosowaniami wodoru, a Toyota i Woven Planet należą do ważnych partnerów władz publicznych w realizacji tej misji.