Toyota Professional Bielsko-Biała - Toyota Prius 5. generacji | Plug-in hybrid | Platforma TNGA
05-12-2022

Toyota Prius 5. generacji

Napęd plug-in hybrid i zaawansowana platforma TNGA
5. generacja Toyoty Prius otwiera nowy rozdział w historii modelu, wprowadzając dynamiczną stylistykę i długą listę technologicznych innowacji. W Europie Prius będzie oferowany jako hybryda plug-in – niskoemisyjny samochód z wydajnym napędem i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.
  • Od chwili debiutu w 1997 roku Prius wytycza nowe trendy w światowej motoryzacji. Model ten wyniósł Toyotę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów. Japoński koncern konsekwentnie dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym Priusem, znacząco przyspieszyła tę transformację.

    Teraz Toyota idzie o krok dalej, wprowadzając do swojej oferty nowego, jeszcze wydajniejszego Priusa. Wraz z nim debiutuje nowa generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy, bardziej pojemnej baterii i emisji CO2 wynoszącej 19 g/km* (wg WLTP), co jest najniższym wynikiem w historii Priusa. 

Nowy napęd o łącznej mocy 223 KM (164 kW) otrzymał mocniejszy silnik elektryczny i większy niż dotąd, 2,0-litrowy silnik benzynowy. Dzięki temu nowy Prius charakteryzuje się dobrą dynamiką i dużą elastycznością zarówno podczas jazdy w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. 

Świetne właściwości jezdne i ogromna przyjemność z prowadzenia to także efekt jeszcze bardziej aerodynamicznego nadwozia i zoptymalizowanej konstrukcji, zapewniającej stabilność, precyzję prowadzenia i niespotykaną wydajność.

Nowy Prius znacząco wzmacnia liczącą ponad 60 modeli gamę nisko- i bezemisyjnych samochodów, opartą na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującą hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i pojazdy elektryczne na wodór.

Imponujące właściwości jezdne

Nowa generacja napędu plug-in hybrid oparta została na technologii hybrydowej 5. generacji i udoskonalona, zyskując znacznie większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 152 KM (112 kW)* mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM (120 kW)*. Łączna moc napędu sięga 223 KM (164 kW)*. W porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego modelu stanowi wzrost o ponad 80%!

Średni zasięg w trybie elektrycznym nowej Toyoty Prius Plug-in Hybrid wynosi 69 km*. Rezultat ten jest m.in. efektem zastosowania nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu – pomimo większej pojemności – akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. 

Możliwości elektrycznej jazdy zwiększa opcjonalny panel fotowoltaiczny na dachu. Może on wydłużyć zasięg auta w trybie EV maksymalnie o 8 km każdego dnia, a w czasie wielodniowego postoju jest w stanie nawet naładować baterię do pełna.

Stylowe nadwozie

  • Nowy Prius zyskał bardziej sportową i nowoczesną sylwetkę. Projektanci tego modelu starali się uzyskać naturalny, niezakłócony przepływ powietrza, dlatego postawili na prosty, czysty design. 

    Auto jest o 50 mm niższe od swojego poprzednika. Ma też o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm (do 4599 mm) i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. 

    Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19'' koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.

Komfortowe wnętrze

  • Kabina nowej Toyoty Prius została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „Island Architecture”. Przestronne i wykończone stylowymi materiałami wnętrze podzielono na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. 

    Centralnym punktem kokpitu kierowcy jest 7'' wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Zaprojektowana na nowo konsola centralna stawia na komfort, przejrzystość, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense.

Systemy bezpieczeństwa Toyota T-MATE

Nowy Prius został wyposażony w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE. Wykrywają one znacznie więcej zagrożeń na drodze i aktywnie im zapobiegają. 

Toyota T-MATE zawiera najnowszą, 3. generację systemów Toyota Safety Sense (TSS). Można je będzie aktualizować online przez stałe podłączenie samochodu do internetu. Kolejne aktualizacje będą zawierały zarówno nowe wersje już posiadanych układów, jak i zupełnie nowe systemy i funkcje. 

Działanie systemów Toyota Safety Sense oparto na współpracy kamery i czujników radarowych z przodu auta. Nowa kamera o dwukrotnie większym zasięgu i szerszym kącie widzenia wcześniej wykrywa obiekty na drodze i uwzględnia więcej potencjalnych zagrożeń, w tym motocyklistów i obiekty na poboczu.

PCS, czyli układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, będzie teraz skuteczniej zapobiegać kolizjom z poprzedzającym samochodem, pieszymi i rowerzystami. Dodano do niego też funkcję wykrywania ryzyka potrącenia motocyklisty oraz zderzenia czołowego z samochodem.

Ruch pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz z prawej i lewej strony będzie teraz monitorował układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Podczas skrętu będzie on chronił pieszych przechodzących przez jezdnię.

PDA, czyli nowy proaktywny asystent kierowcy (Proactive Driving Assist), pomoże uniknąć potencjalnych zagrożeń dzięki nowemu systemowi przewidywania przeszkód (OAA, Obstacle Anticipation Assist). 

Jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty, asystent zwalniania (DA, Deceleration Assist) inteligentnie dostosowuje prędkość pojazdu do sytuacji na drodze, w zależności od gęstości ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu. 

Asystent kierowania (SA, Steering Assist) podczas wchodzenia w zakręt dostosuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi, aby zapewnić płynniejsze pokonywanie zakrętów.

Nowy rozdział w historii hybryd Toyoty

  • W ciągu 25 lat obecności na rynku Prius nie raz przechodził rewolucyjne zmiany. Każda kolejna generacja tego modelu wprowadzała nowe technologie, zwiększające wydajność i możliwości napędu hybrydowego. Innowacje zastosowane w Priusie 5. generacji sprawiły, że samochód stał się bardziej dynamiczny, wydajny i przyjemny w prowadzeniu.

    Debiutujący w 1997 roku Prius 1. generacji zapoczątkował epokę elektryfikacji transportu. Był to pierwszy na świecie masowo produkowany spalinowo-elektryczny samochód hybrydowy. 

Kluczowym komponentem, który zapewnił sukces Priusowi, a później całej gamie hybryd Toyoty, jest przekładnia planetarna umożliwiająca optymalne zarządzanie pracą jednostki spalinowej, silników elektrycznych i baterii. Dzięki niej samochód hybrydowy może ruszać bez uruchomienia silnika benzynowego, korzystać w pełnym zakresie prędkości auta z wąskiego przedziału najbardziej efektywnych obrotów silnika spalinowego oraz ładować baterię zarówno podczas jazdy, jak i postoju.

Pierwsze Priusy były wyposażone w silnik benzynowy VVT-i 1,5 l i kompaktowy silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym. Jednostki te zapewniały osiągi na poziomie porównywalnych samochodów dostępnych wówczas na rynku, ale przy zużyciu paliwa i emisji CO2 niższych o połowę. Dzięki temu Prius zdobył tytuł Japońskiego Samochodu Roku 1997/98. Gdy wszedł na zagraniczne rynki, model ten stał się ulubionym samochodem świadomych ekologicznie klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych.

W 2003 roku na rynku pojawił się przeprojektowany Prius 2. generacji. Nadwozie sedan zastąpiono liftbackiem o charakterystycznym kształcie klina, którego wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx 0,26 wyznaczył nowe standardy pod względem aerodynamiki. Model został wyróżniony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2005. Auto szybko zyskiwało na popularności i w maju 2007 roku łączna sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła 1 mln egzemplarzy, co pozwoliło uniknąć emisji 3,5 mln ton CO2.

Od nowa zaprojektowano tu również napęd hybrydowy. Był on znacznie mocniejszy i o 15% wydajniejszy od poprzednika. Jego konstrukcja została rozbudowana o konwerter Boost, który pozwala łączyć mocniejszy silnik elektryczny z mniejszą baterią. Silnik elektryczny generował 68 KM mocy, o 50% więcej niż poprzedni. Dzięki temu zaczął pełnić podwójną rolę – nie tylko obniżał zużycie paliwa, ale także wspierał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę auta. Udoskonalona bateria niklowo-wodorkowa o mniejszej masie i większej mocy umożliwiła korzystanie wyłącznie z napędu elektrycznego podczas jazdy.

3. generacja Priusa stała się prawdziwą ikoną i synonimem ekologicznego samochodu. Auto zadebiutowało w 2009 roku jako najbardziej zaawansowany technologicznie popularny samochód. Pod maską pracował układ hybrydowego 3. generacji z większym silnikiem benzynowym 1,8 l i przeprojektowanym silnikiem elektrycznym zasilanym baterią niklowo-wodorkową. 

W konstrukcji napędu pojawił się też zupełnie nowy element – do przekładni planetarnej podłączono skrzynię redukcyjną, która pozwala wydajniej korzystać z silnika elektrycznego. Z nowym napędem oraz z nadwoziem o jeszcze niższym współczynniku oporu powietrza wydajność Priusa 3. generacji wzrosła o 10%, a emisja CO2 została zredukowana o 14%. 

Z czasem Toyota stworzyła całą rodzinę Priusa, wprowadzając do sprzedaży dwa zupełnie nowe modele. Oba otrzymały baterię litowo-jonową – mocniejszą i o większej gęstości energii niż bateria niklowo-wodorkowa dotychczas stosowana standardowo w hybrydach Toyoty. 

W 2011 roku do oferty wszedł 7-osobowy minivan Prius +, a rok później jedna z pierwszych hybryd plug-in w Europie – Prius Plug-in. Ten ostatni model wyglądał tak samo jak standardowy liftback, ale został wyposażony w znacznie większą baterię i instalację do jej ładowania z sieci energetycznej. Auto zapewniało 25-kilometrowy zasięg w bezemisyjnym trybie elektrycznym oraz wyjątkowo oszczędną jazdę w trybie hybrydowym.

W 2015 roku na rynku pojawił się Prius 4. generacji. Model ten po raz kolejny potwierdził swoją rolę ambasadora najnowszych technologii Toyoty. Nie tylko otrzymał na nowo skonstruowany napęd hybrydowy, ale jako pierwsze auto został zbudowany w modułowej architekturze TNGA. Zwiększa ona pewność prowadzenia i daje większą stabilność w zakrętach. Lepsza kontrola nad autem wynika również z zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości, która zwiększyła sztywność karoserii Priusa o 60% w porównaniu z poprzednikiem.

Napęd hybrydowy 4. generacji również został skonstruowany w modułowej technologii TNGA. Jego sercem jest silnik benzynowy o rekordowej 40-procentowej wydajności cieplnej. Do tego momentu żaden inny masowo produkowany silnik benzynowy nie mógł się wykazać taką efektywnością. 

Kolejną istotną zmianę stanowi nowa, dwuosiowa przekładnia planetarna. Silniki MG1 i MG2 zostały umieszczone na dwóch równoległych osiach, co pozwoliło zmniejszyć szerokość przekładni o 47 mm, a jej masę o 20%. To rozwiązanie pozwoliło zastosować mniejszy silnik elektryczny przy zachowaniu równie wysokiego momentu obrotowego na kołach.

W 2016 roku zadebiutowała 2. generacja Priusa Plug-in Hybrid, która korzystała ze wszystkich najnowocześniejszych rozwiązań Priusa 4. generacji. Zasięg w trybie elektrycznym zwiększył się do 45 km, a średnia emisja CO2 wg WLTP wynosiła 28 g/km.

25 lat temu Prius pchnął rozwój motoryzacji na nowe tory, a Toyota stała się pionierem elektryfikacji napędów i największym producentem zelektryfikowanych samochodów. Hybrydy odpowiadają obecnie za ponad połowę sprzedaży marki w Europie. Łączna liczba zelektryfikowanych pojazdów Toyoty na świecie przekroczyła już 21 mln. Cztery generacje Priusa i dwie Priusa Plug-in Hybrid osiągnęły do tej pory łączną sprzedaż 5,05 mln samochodów.

Prius 5. generacji to najbardziej zaawansowana technologicznie, wydajna i dynamiczna odsłona tego legendarnego auta. Przedsprzedaż nowego modelu w Polsce rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Auto będzie oferowane jako hybryda plug-in.

 

* Wstępne dane przed homologacją