1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota liderem prac nad bateriami ze stałym elektrolitem
14 lipca 2022

Toyota zgłosiła ponad 1300 patentów na baterie ze stałym elektrolitem

Jest to 3 razy więcej niż firma zajmująca drugie miejsce

Toyota zgłosiła ponad 1300 patentów na baterie ze stałym elektrolitem. Jest to 3 razy więcej niż firma zajmująca drugie miejsce w zestawieniu opracowanym na zlecenie japońskiej gazety ekonomicznej Nikkei. W rozwój baterii do samochodów Toyota zainwestuje 13,5 miliarda dolarów.

Jak wynika z analizy opracowanej na zlecenie japońskiej gazety ekonomicznej Nikkei, Toyota zarejestrowała najwięcej patentów związanych z bateriami ze stałym elektrolitem – 1331. Jest to 3 razy więcej niż zajmujący drugie miejsce w zestawieniu Panasonic (445 patentów). Z 5 firm zajmujących czołowe pozycje aż 4 to japońskie przedsiębiorstwa.

Ranking został opracowany przez firmę analityczną Patent Result, która przeanalizowała dane Światowej Organizacji Własności Intelektualnej ONZ. Uwzględniono patenty z 10 krajów i regionów z okresu od początku 2000 roku do marca 2022 roku.

Baterie ze stałym elektrolitem to 3 razy szybsze ładowanie

Zdaniem przedstawicieli Toyoty baterie ze stałym elektrolitem zrewolucjonizują branżę motoryzacyjną. Wyposażone w nie samochody będą się charakteryzowały ponad dwukrotnie większym zasięgiem i trzykrotnie krótszym czasem ładowania. Głównym problemem, który pozostaje do rozwiązania, są koszty produkcji. Jak wskazuje Nikkei, na obecnym etapie rozwoju baterie ze stałym elektrolitem są ponad czterokrotnie droższe od typowej baterii litowo-jonowej z elektrolitem ciekłym. Kilku firmom już udało się wprowadzić na rynek podobne rozwiązania do niewielkich urządzeń, ale akumulatory do samochodów elektrycznych wciąż pozostają w fazie testów.

Toyota a rozwój nowych technologii

Prace rozwojowe nad bateriami ze stałym elektrolitem Toyota rozpoczęła w latach 90. XX wieku. W latach 2016–2020 firma odnotowała szereg sukcesów, zwiększając liczbę zgłoszonych patentów z tej dziedziny o około 40%. Zastrzeżone technologie dotyczą m.in. konstrukcji baterii, materiałów i procesów produkcyjnych.

W 2020 roku Toyota rozpoczęła testy pierwszego na świecie prototypowego samochodu elektrycznego z bateriami ze stałym elektrolitem, który otrzymał tablice rejestracyjne. W tymże roku wraz z Panasonikiem powołała spółkę joint venture produkującą baterie do samochodów i prowadzącą badania nad akumulatorami ze stałym elektrolitem i innymi nowymi technologiami baterii.

Toyota zakłada, że pierwsze komercyjne samochody z nowym rodzajem magazynu energii wprowadzi do sprzedaży w połowie dekady. Najpierw będą to zapewne hybrydy, a dopiero w drugiej kolejności auta elektryczne.

200 gigawatogodzin baterii rocznie do 2030 roku

W 2021 roku prezydent Toyoty Akio Toyoda zapowiedział, że do 2030 roku Toyota zainwestuje 13,5 miliarda dolarów w rozwój baterii trakcyjnych do samochodów i zwiększenie ich możliwości produkcyjnych do 200 gigawatogodzin rocznie. Firma planuje osiągnąć roczną sprzedaż na poziomie 8 milionów zelektryfikowanych samochodów, w tym 2 milionów bezemisyjnych aut.

Głównym celem tych działań jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, a w ciągu najbliższych trzech dekad konsekwentne ograniczanie emisji dzięki dalszemu doskonaleniu wszystkich czterech rodzajów zelektryfikowanych napędów:

 

  • pełnych hybryd (HEV),
  • hybryd plug-in (PHEV),
  • aut elektrycznych na baterie (BEV),
  • samochodów na wodór (FCEV).

W drugiej połowie tej dekady Toyota planuje także obniżyć o połowę cenę baterii do samochodu elektrycznego w porównaniu z elektrycznym SUV-em bZ4X, który wchodzi na rynek w tym roku. To ułatwi przestawienie do 2035 roku całej gamy marki w Europie na bezemisyjne napędy.