Toyota Professional Bielsko-Biała - Toyota | Nowy projekt TRI i Uniwersytetu Stanforda

AUTONOMICZNY POJAZD O UMIEJĘTNOŚCIACH KIEROWCY DRIFTOWEGO

NOWY PROJEKT TOYOTA RESEARCH INSTITUTE I UNIWERSYTETU STANFORDA

2021-01-20

Toyota Research Institute oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda rozpoczynają badania nad zakodowaniem w systemie autonomicznej jazdy instynktu profesjonalnego kierowcy driftowego. Naukowcy planują połączyć technologie automatyzacji prowadzenia z algorytmami sztucznej inteligencji. Jednym z aut testowych nowego systemu będzie GR Supra.

 

Umiejętności kierowcy driftowego dla każdego

Toyota Research Institute (TRI) oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda wspólnie podjęli się opracowania nowych technologii bezpieczeństwa czynnego i wprowadzenie ich do szerokiej gamy samochodów Toyoty oraz innych producentów.

„Każdego dnia dochodzi do śmiertelnych wypadków drogowych wskutek nagłych, ekstremalnie trudnych sytuacji na drodze. W takich okolicznościach kierowcy musieliby mieć nadludzkie możliwości, żeby uniknąć kolizji” – wyjaśnia dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute i dyrektor naukowy Toyota Motor Corporation.

„Trzeba liczyć się z tym, że każdy kierowca ma swoje słabości, a często się zdarza, że aby zapobiec wypadkowi, kierujący musiałby wykonać manewr, który przekracza jego umiejętności. W nowym projekcie badawczym naukowcy Toyota Research Institute będą analizowali umiejętności najlepszych kierowców na świecie, by opracować zaawansowane algorytmy kontroli nad samochodem, które pomogą zwykłym kierowcom i zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze. To realizacja głównej idei, która stoi za systemem Toyota Guardian” – kontynuował dr Gill Pratt.

Tylko w USA w wypadkach drogowych co roku ginie niemal 40 tysięcy osób, a na świecie – około 1,25 miliona osób. Toyota obrała sobie za cel redukcję liczby śmiertelnych wypadków do zera. Choć do większości wypadków dochodzi w zwyczajnych okolicznościach, zdarzają się też takie sytuacje, że żeby uniknąć kolizji, prowadzący auto musiałby posiadać specjalne umiejętności kierowcy zawodowego lub nawet wyczynowego.

„Już od 2008 roku nasze laboratorium inspiruje się umiejętnościami kierowców wyścigowych przy projektowaniu algorytmów dla zautomatyzowanych samochodów, aby były w stanie poradzić sobie w najtrudniejszych sytuacjach na drodze”– powiedział prof. Chris Gerdes z Dynamic Design Laboratory na Uniwersytecie Stanforda.

„W tym projekcie mamy nowe możliwości jeszcze bardziej rozwinąć ten kierunek badań i przybliżyć się do wdrożenia nowych technologii, aby zwiększyć bezpieczeństwo jady samochodem” – dodał Chris Gerdes.

Autonomiczna GR Supra

Współpraca Toyota Research Institute i Dynamic Design Laboratory trwa wiele lat. Inspiracją dla ich najnowszego projektu był artykuł „Opening New Dimensions: Vehicle Motion Planning and Control using Brakes while Drifting” opublikowany przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda. Opisali oni tam swoje badania nad driftingiem zelektryfikowanym i zautomatyzowanym prototypem o nazwie Marty, zbudowanym na bazie DeLoreana. Nazwa auta nawiązuje do imienia bohatera filmu „Powrót do przyszłości”.

Dane zebrane podczas tego eksperymentu pozwoliły wypracować prototypowy system kontroli nad tylnonapędowym samochodem podczas driftingu za pomocą hamulców, układu kierowniczego i napędu. Teraz TRI wprowadzi to rozwiązanie do własnych samochodów, w tym do Toyoty GR Supra.

GR Supra to tylnonapędowe sportowe coupe, które zostało zaprojektowane z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych. Konstrukcja samochodu podporządkowana została dwóm parametrom – złotej proporcji 1,55 rozstawu kół i rozstawu osi oraz idealnej dystrybucji masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. W podstawowej, mocniejszej konfiguracji auto wyposażono w 3-litrowy silnik R6 o mocy 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a także automatyczną skrzynię biegów o 8 biegach.

Firma badawcza Toyota Research Institute

Toyota Research Institute to firma badawcza, która powstała w 2015 roku. Jej zadaniem jest wdrażanie najnowszych technologii do projektowanych samochodów, rozwój nowych generacji modeli oraz innych produktów. Zespół TRI koncentruje się zwłaszcza na nowych technologiach bezpieczeństwa czynnego i automatycznej jazdy, a także na robotyce, sztucznej inteligencji i technologiach wzmacniania ludzkich możliwości. Pracownicy TRI szukają nowych zastosowań sztucznej inteligencji dla rozwoju społecznego, poprawy warunków życia oraz tworzenia rozwiązań zwiększających mobilność.

Toyota Research Institute mieści się w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. Dyrektorem zarządzającym jest dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki z Massachusetts Institute of Technology.