Toyota Professional Bielsko-Biała - Benzyna PB 95 czy PB 98, które paliwo wybrać? | TOYOTA

KTÓRE PALIWO JEST LEPSZE, BENZYNA PB 95 CZY PB 98?

CO ZATANKOWAĆ DO NASZEGO AUTA?

Stojąc na stacji benzynowej przed dystrybutorem paliwa, nie raz zastanawialiśmy się zapewne, którą bezołowiówkę zatankować do naszego auta: PB 95 czy PB 98. Czy warto dopłacać za teoretycznie lepszą 98? Spróbujmy rozwiać te wątpliwości.

 

Jaka jest różnica między benzyną PB 95 a PB 98?

Na początek porównajmy oba typy benzyny. Podstawowa różnica między nimi to liczba oktanowa, od której pochodzi także ich nazwa. Izooktan jest organicznym związkiem chemicznym występującym w paliwie, a jego liczba w mieszance określa odporność danej benzyny na niepożądany gwałtowny samozapłon, czyli tak zwane spalanie stukowe lub detonacyjne. W teorii zatem im większa liczba oktanów, tym paliwo powinno lepiej wpływać na pracę silnika i zwiększać jego wydajność.

Benzyna 98-oktanowa jest ponadto nieco droższa od 95-oktanowej, co przy częstym tankowaniu może wpłynąć na stan naszego portfela. Jednak czy warto płacić więcej? Czy nasz samochód rzeczywiście coś na tym zyska? Zobaczmy, jak to działa.

Co to jest spalanie stukowe w silniku?

Spalanie stukowe, inaczej detonacyjne, to niepożądane zjawisko występujące w silniku tłokowym o zapłonie iskrowym. Polega ono na nierównomiernym i gwałtownym samozapłonie paliwa, czego przyczyną jest zbyt wysokie ciśnienie panujące w komorze spalania po uniesieniu tłoka. Liczba oktanów w mieszance ma właśnie zapobiegać temu procesowi.

Co to jest liczba oktanowa?

Tak jak wspomnieliśmy, liczba oktanowa określa zawartość izooktanów w mieszance paliwowej, która ma zapobiegać spalaniu stukowemu w silniku. W największym uproszczeniu chodzi o parametr jakości oraz wydajności spalania się benzyny – im większa liczba oktanów, tym lepiej. Nie zawsze jednak ma to przełożenie na rzeczywistość. Jeśli samochód został przystosowany do tankowania PB 95, to wlanie paliwa PB 98 tak naprawdę nic nie da – praca jednostki napędowej nie zyska nagle dodatkowej mocy. Co gorsza, silnik może ulec nawet uszkodzeniu w wyniku przegrzania.

Czy można mieszać benzynę PB 95 z PB 98?

Każdy producent jasno określa rodzaj paliwa, jaki powinien być stosowany do danego modelu – i tego powinniśmy się trzymać. Dany silnik jest bowiem konstruowany z myślą o konkretnym paliwie, aby zrównoważyć wszelkie jego parametry i osiągi, takie jak sprawność, moc i wydajność. Nowsze samochody posiadają ponadto specjalne czujniki, które wykrywają spalanie stukowe i zapobiegają przegrzewaniu.

Dlatego jeśli sporadycznie użyjemy innej benzyny, nic się nie stanie. Zawsze warto spojrzeć na zalecenia producenta. Na przykład w większości modeli Toyoty jest to określane jako „bezołowiowa 95 lub więcej”. Oznacza to, że nie ma znaczenia, który typ benzyny wlejemy do baku, bo układ poradzi sobie w obu przypadkach.

Czy samochód ma większą moc po zatankowaniu benzyny PB 98?

Jeśli samochód jest przystosowany do benzyny PB 95, to wlewanie PB 98 nie spowoduje nagłego zwiększenia mocy silnika. To mit, że zastosowanie paliwa wysokooktanowego automatycznie dodaje nam koni mechanicznych. Ma to dopiero znaczenie w modelach typowo sportowych, przeznaczonych do dużo dynamiczniejszej jazdy, jak na przykład Toyota GT86. Konstrukcja jednostek napędowych w tego typu samochodach przewiduje właśnie używanie benzyny PB 98, co ma związek z dużo wyższymi osiągami.

Ciekawy test porównawczy obu typów benzyny przeprowadzono na niezależnym portalu motoryzacyjnym wyborkierowcow.pl. Jego wyniki mówią same za siebie – kilkuprocentowy wzrost mocy jest kompletnie nieodczuwalny dla kierowcy i mieści się zwyczajnie w granicach błędu pomiaru.

Jakiego paliwa używać w hybrydach?

hybrydach Toyoty można używać zarówno benzyny PB 95, jak i PB 98. W obu przypadkach system poradzi sobie z dostosowaniem pracy jednostki w taki sposób, aby była jak najwydajniejsza. Wlewając paliwo o wyższej liczbie oktanów, nie myślimy zatem o lepszych osiągach, a wpływamy po prostu na lepszą eksploatację silnika, czyli czystość cylindrów i ogólny stan jednostki napędowej.