Toyota Professional Bielsko-Biała - Więcej ciężarówek na wodór w europejskiej logistyce Toyoty | TOYOTA
Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
16 lipca 2025

Sieć logistyczna Toyoty w Europie zwiększa flotę ciężarówek zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi

Toyota Motor Europe zwiększyła flotę bezemisyjnych ciężarówek wodorowych wykorzystywanych w europejskiej sieci logistycznej marki do pięciu pojazdów. Ciężarówki te, stworzone we współpracy z firmą VDL Groep, są wyposażone w ogniwa paliwowe Toyoty i potrafią przejechać do 400 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru.

To kolejny krok w rozwijającej się współpracy między Toyota Motor Europe a VDL Groep. W 2023 roku obie firmy opracowały i wdrożyły pierwszy prototyp ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Obecnie do operacji logistycznych Toyoty w Europie dołączyły cztery kolejne pojazdy tego typu, które będą obsługiwać trasy w Belgii (Diest), Francji (Lille), Niemczech (Kolonia) oraz w Niderlandach (Rotterdam i Weesp).

W projekt zaangażowani są także partnerzy logistyczni – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT oraz Yusen – którzy włączyli pojazdy o zerowej emisji spalin* do swoich flot. Toyota we współpracy z tymi firmami będzie teraz analizować efektywność działania ciężarówek z wodorowymi ogniwami paliwowymi w codziennej, intensywnej eksploatacji na potrzeby Toyota Parts Centre Europe, które każdego dnia realizuje wysyłki ponad 500 000 części i akcesoriów.

Ciężarówka zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi o masie 40 ton opracowana przez VDL Groep i Toyotę charakteryzuje się osiągami porównywalnymi z konwencjonalnym pojazdem z silnikiem Diesla, ale działa bezemisyjnie – energia do napędu powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, co zasila elektryczny silnik. Zasięg pojazdu wynosi do 400 kilometrów na jednym tankowaniu, a jego cicha praca przekłada się na większy komfort zarówno dla kierowcy, jak i dla osób mieszkających wzdłuż tras przejazdu.

Wiceprezes ds. badań i rozwoju w Toyota Motor Europe Thiebault Paquet tak komentuje to wydarzenie: „Rozszerzenie floty bezemisyjnych ciężarówek jest zgodne z celem Toyoty, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w operacjach logistycznych do 2040 roku. Chcemy też przyczynić się do rozwoju gospodarki wodorowej. Ciężarówki z ogniwami paliwowymi mogą zwiększyć popyt na wodór, który jest jednym z kluczowych czynników obok wdrożenia unijnego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Wspólnie z dostawcami usług logistycznych chcemy zebrać wnioski z codziennej eksploatacji pierwszej wodorowej floty logistycznej, by udoskonalać pojazdy i procesy operacyjne”.

* Określenie „zerowa emisja spalin” odnosi się do napędu pojazdu, który w trakcie jazdy nie generuje żadnych gazów cieplarnianych ani szkodliwych substancji z rury wydechowej – jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Należy jednak pamiętać, że emisje mogą występować na innych etapach cyklu życia pojazdu – takich jak produkcja, transport, konserwacja, recykling czy eksploatacja (np. ścieranie opon i hamulców). Dodatkowe emisje mogą również