Toyota Professional Bielsko-Biała - Innowacyjne rozwiązania dla motorsportu | Toyota
13-01-2023

Tokyo Auto Salon 2023

Innowacyjne rozwiązania Toyoty, które otworzą nowe perspektywy przed motorsportem
Na targach Tokyo Auto Salon 2023 Toyota pokaże rozwiązania, które otworzą nowe perspektywy przed motorsportem. Zaprezentowane zostaną takie modele, jak Corolla AE86 z bezemisyjnymi napędami, GR Yaris Rally2 Concept (nowa rajdówka dla prywatnych zespołów), a także specjalne edycje GR Yarisa.
  • Na tegorocznych targach samochodów modyfikowanych Tokyo Auto Salon Toyota przedstawi nowe pomysły na rozwój motorsportu oraz sportowe samochody drogowe. Chcąc przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej, Toyota zamierza poszerzyć swoją ofertę o bezemisyjne napędy i wprowadzić je do pełnej gamy modeli.

    Wymiana całego globalnego parku samochodów na nowe pojazdy neutralne klimatycznie zajmie wiele lat. Dlatego Toyota – obok wprowadzania na rynek nowych bezemisyjnych modeli – będzie również promować neutralne węglowo rozwiązania dla aut już użytkowanych przez klientów. Pozwoli to, zdaniem koncernu, ograniczyć zmiany klimatyczne i zapewni bezpieczną przyszłość. 

Doskonałym przykładem tego może być Corolla AE86. Uwielbiany od pokoleń sportowy model został wyposażony w bezemisyjne napędy przy zachowaniu jego najbardziej cenionych właściwości. Na tokijskich targach Toyota pokaże dwie wersje koncepcyjne tego samochodu:

  • AE86 H2 Concept z wodorowym silnikiem spalinowym,
  • AE86 BEV Concept z bateryjnym napędem elektrycznym.

AE86 H2 Concept z silnikiem wodorowym

  • Koncepcyjna Corolla AE86 H2 Concept powstała dzięki doświadczeniom zdobytym podczas startów GR Corolli H2 w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. W nowym prototypie TOYOTA GAZOO Racing zamontowało spalinowy silnik zasilany wodorem, który nie emituje CO2, ale pozwala się cieszyć rasowym dźwiękiem sportowej jednostki spalinowej. 

    Inżynierowie Toyoty ograniczyli modyfikacje do minimum. Auto otrzymało dwa wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai oraz przystosowaną do spalania wodoru klasyczną jednostkę 1.6 4A-GEU. Zmiany w silniku objęły wtryskiwacze paliwa, przewody paliwowe i świece zapłonowe. Samochód po modyfikacjach waży 995 kg, o 55 kg więcej od oryginału.

AE86 BEV Concept z silnikiem elektrycznym

  • Podczas prac nad Corollą AE86 BEV Concept Toyota oparła się na sprawdzonych technologiach – silnik elektryczny pochodzi z hybrydowego pick-upa Tundra, zaś akumulator – z Priusa Plug-in Hybrid. Mocny, dynamiczny silnik elektryczny sparowano z manualną skrzynią biegów. 

    Starano się zachować oryginalne nadwozie z jego niską masą i równym rozłożeniem masy między przód i tył. Masa auta z napędem elektrycznym wynosi 1030 kg, o 70 kg więcej niż przed modyfikacjami.

Rajdowy GR Yaris

Na Tokyo Auto Show 2023 Toyota pokaże także swoje samochody wyczynowe dla prywatnych zespołów i entuzjastów motorsportu:

  • GR Yaris Rally2 Concept – model zgodny z wymaganiami rajdowej klasy Rally2, 
  • dwie specjalne wersje GR Yarisa opracowane, by uczcić wybitnych kierowców zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRT – Sébastiena Ogiera i Kalle Rovanpery. 

GR Yaris High-performance – Sébastien Ogier Edition Concept oraz GR Yaris High-performance – Kalle Rovanperä Edition Concept zostały zbudowane jako wyraz wdzięczności TGR dla wszystkich, którzy wspierają rajdowy zespół TOYOTA GAZOO Racing. Warto wspomnieć, że 2022 rok zakończył on – po raz kolejny już – potrójnym mistrzostwem w WRC: w klasyfikacji producentów, kierowców i pilotów.

GR Yaris Rally2 Concept

Rajdowego GR Yarisa Rally2 Concept, spełniającego wymagania popularnej klasy Rally2, opracowano z myślą o prywatnych kierowcach i zespołach biorących udział w lokalnym i międzynarodowym motorsporcie. W 2023 roku TOYOTA GAZOO Racing skupi się na doskonaleniu pojazdu, startując w serii Japanese Rally Championship oraz korzystając z doświadczeń zespołów będących jej klientami. W styczniu 2024 roku TGR planuje uzyskać homologację dla nowej rajdówki.

GR Yaris dla fanów Sébastiena Ogiera i Kalle Rovanpery

W 2022 roku rajdowe mistrzostwa cieszyły się dużą popularnością w Japonii, gdyż po 12 latach Rajd Japonii wrócił w kalendarza mistrzostw. Aby podtrzymać zainteresowanie japońskich fanów WRC, Toyota opracowała specjalne wersje GR Yarisa – GR Yaris High-performance – Sébastien Ogier Edition Concept oraz High-performance – Kalle Rovanperä Edition Concept.

Modele te zostały skonfigurowane zgodnie z sugestiami kierowców TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team – Sébastiena Ogiera, który zdobył mistrzostwo kierowców w 2021 roku, i Kalle Rovanpery, mistrza świata kierowców roku 2022.