Toyota Professional Bielsko-Biała - Co to jest AWD i AWDi - poznaj różnice w napędach | TOYOTA

AWD-I (R)EWOLUCJA NAPĘDU NA CZTERY KOŁA

Poznaj charakterystykę tego napędu

Znany powszechnie skrót AWD (All Wheel Drive) oznacza napęd na obie osie. Przyjrzyjmy się jego charakterystyce, zaletom i ograniczeniom oraz dowiedzmy się więcej o najnowocześniejszej odmianie AWD-i występującej w samochodach hybrydowych.

 

Jakie są najpopularniejsze rodzaje napędów?

 

Popularny niegdyś wśród samochodów terenowych napęd na cztery koła jest coraz częściej oferowany w autach typu SUV, crossover, a nawet pojazdach typowo miejskich, które nigdy nie wyjadą w teren. Dlaczego producenci aut decydują się na tego typu rozwiązanie i czy nie jest to przerost formy nad treścią? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przyjrzeć się pozostałym rodzajom napędu i dowiedzieć się, co oferują w ramach swojej budowy i właściwości jezdnych.

 

Co to jest napęd FWD?

 

Najpopularniejszy z nich – napęd na przednią oś (znany również jako FWD – Front Wheel Drive) – to sprawdzone, ekonomiczne i konstrukcyjnie proste rozwiązanie, które byłoby idealne, gdyby nie jego niekorzystny rozkład masy oraz wynikające z tego ryzyko podsterowności. Ze względu na swoją budowę samochody z napędem na przednią oś są cięższe z przodu, dlatego podczas gwałtownych manewrów może zdarzyć się, że przód auta „ucieknie”, a my – zamiast skręcić – pojedziemy prosto. Oczywiście nie każdy kierowca oczekuje, że jego miejski samochód będzie oferował sportowe cechy, ale gdy poruszamy się na śniegu czy oblodzonej lub mokrej nawierzchni, naprawdę nietrudno o utratę przyczepności. W tej sytuacji auto z napędem na przód, zwłaszcza te, które nie zostało wyposażone w zaawansowane systemy kontroli trakcji, będzie mniej przewidywalne i trudniejsze do wyprowadzenia z poślizgu.

 

Co to jest napęd RWD?

 

Napęd na tylną oś (RWD – Rear Wheel Drive) to rozwiązanie częściej spotykane w segmencie premium oraz wśród samochodów sportowych. Tylny napęd oferuje lepszy rozkład masy i bardziej przewidywalne prowadzenie podczas dynamicznej jazdy (choć nie bez ryzyka nadsterowności, czyli sytuacji, w której tył samochodu stara się wyprzedzić przód). Wady to wyższa cena zakupu oraz eksploatacji, większa masa własna oraz mniej miejsca w kabinie. Obecność wału napędowego łączącego silnik z tylną osią sprawia, że auta RWD mają wysoko poprowadzony tunel środkowy, dlatego zwykle niemożliwe jest uzyskanie płaskiej podłogi dla pasażerów w drugim rzędzie.

 

AWD, czyli napęd na cztery koła – podwójne korzyści to podwójne wady?

 

Co w takim razie z napędem na cztery koła, czyli popularnym AWD? Nie ulega wątpliwości, że przekazanie mocy na obie osie pozwala na zdecydowanie lepszą trakcję niż w przypadku przednio- czy tylnonapędowych aut. Nowoczesne samochody wyposażone w zaawansowane układy jezdne potrafią inteligentnie przekazywać moc nie tylko pomiędzy poszczególnymi osiami, ale nawet indywidualnymi kołami, analizując sytuację na drodze i podejmując tysiące decyzji na sekundę, aby zoptymalizować przyczepność w każdych warunkach. Ceną za komfort i bezpieczeństwo jazdy są przede wszystkim wyższe spalanie wynikające z większej masy auta wyposażonego w napęd na obie osie oraz, podobnie jak w przypadku aut tylnonapędowych, mniejsza ilość miejsca w kabinie.

 

Napęd AWD-i, czyli inteligentna ewolucja

 

Choć nazwa wydaje się podobna, zastosowany w hybrydowych SUV-ach Toyoty układ AWD-i  różni się od zwykłych napędów na cztery koła zarówno sposobem działania, jak i konstrukcją. AWD-i to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w Toyocie RAV4, gdzie tradycyjny układ hybrydowy został wzbogacony o dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylną oś. Tego typu konstrukcja nie wymaga zastosowania wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej, dlatego auta z AWD-i mogą poszczycić się ekonomią jazdy porównywalną z samochodami z napędem na przód i taką samą ilością miejsca w kabinie oraz w bagażniku.

 

Napęd AWD-i w samochodach hybrydowych

 

Napęd AWD-i działa jak tradycyjna hybryda, zapewniając niskie zużycie paliwa podczas codziennej jazdy. W sytuacjach ograniczonej trakcji automatycznie dołącza tylną oś, na którą może przekazać nawet 60% dostępnej mocy. Dzięki dodatkowym trybom, takim jak Trail czy Snow, kierowca może sam wybrać najbardziej korzystne ustawienia inteligentnego systemu, idealnie dopasowując jego charakterystykę do warunków drogowych. Inteligentny napęd AWD-i jest obecnie w coraz szerszej gamie aut. Spotkamy go w takich modelach, jak RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, Highlander Hybrid oraz w najnowszym miejskim crossoverze Yaris Cross